La llengua oral formal es troba entre el canal oral i el canal escrit. És la llengua apresa a l'escola, té tant característiques de la llengua oral com característiques de llengua escrita.
Trets característics de la llengua oral formal:
-Trets contextuals (espai/temps)
àCaràcter no universal i aprenentatge escolar: Varia segons el grup social.
àAcústica, efímera i produïda en temps real: Va lligada a una sèrie de sons, no és fixe i és elaborada al moment.
àContext compartit, amb una comunicació relativament unidireccional: L'emissor i el receptor comparteixen espai-temps que permet una interacció (visual, emocional, etc.)
-Trets textuals (text/discurs)
àFormal i generalment monologada: És col·loquial i normalment només intervé una persona, no hi ha una interacció verbal.
àInformativa, planificada i de tema sovint especialitzat (també podem trobar puntualment espontaneïtat)
àRepetitiva i amb una intervenció fonamental dels llenguatges no verbals: La informació es repeteix de manera variada, per així el públic acabi consolidant i adquirint el coneixement o idea que volem transmetre. El missatge el completem amb llenguatge no verbal, com és la gesticulació, el volum i la velocitat de veu, la mirada, etc.
-Trets lingüístics (llengua)
àPaper fonamental dels trets suprasegmentals
àOcurrència d'elements díctics, interrogacions, exclamacions, interjeccions, anacoluts, el·lipsis, canvis de direcció sintàctica, etc.
àCorrecció normativa i ús de la varietat estàndard: Convencions que regeixen una norma, i la varietat estàndard és aquella varietat més neutra.
Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris Llenguatge i llengua. Mostrar tots els missatges
Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris Llenguatge i llengua. Mostrar tots els missatges
divendres, 9 de novembre del 2012
Llengua Oral Formal
Etiquetes de comentaris:
Apunts classe,
COED,
Llengua oral formal,
Llenguatge i llengua
dissabte, 3 de novembre del 2012
Llenguatge i llengua
Des de l'assignatura de Comunicació Oral, Escrita i Digital (COED) les primeres classes les vam dedicar a aprofundir sobre el tema del llenguatge.
Començant per l'activitat "Qui sóc jo?" que consistia a descriure'ns. Tot i que a primera vista sembla ser una activitat fàcil, costa trobar la manera de descriure's un mateix. Per a completar-ho, en una altra sessió de COED vam portar una fotografia nostra que tant sols amb ella ens descrigués, i explicar el perquè d'aquell autoretrat.
Les següents sessions van tractar sobre el llenguatge i la llengua. Treballant els elements que composen el llenguatge (Organització entorn, pensament, memòria i autoexpressió), el llenguatge com a facultat humana.
També es va parlar sobre la competència comunicativa, treballant detalladament les competències que la componen:
La darrera classe va tractar sobre la llengua oral formal i les seves característiques. De la qual vaig aprendre que la llengua oral, gran part d'aquesta es basa en tècnica per a poder-se expressar amb comoditat i amb correcció davant d'un públic.
Des d'aquesta assignatura, estem fent una lectura del llibre "Com parlar bé en públic" de Joana Rubio i Francesc Puigpelat, que ens ajudarà a completar i a enriquir aquests coneixements.
Començant per l'activitat "Qui sóc jo?" que consistia a descriure'ns. Tot i que a primera vista sembla ser una activitat fàcil, costa trobar la manera de descriure's un mateix. Per a completar-ho, en una altra sessió de COED vam portar una fotografia nostra que tant sols amb ella ens descrigués, i explicar el perquè d'aquell autoretrat.
Les següents sessions van tractar sobre el llenguatge i la llengua. Treballant els elements que composen el llenguatge (Organització entorn, pensament, memòria i autoexpressió), el llenguatge com a facultat humana.
També es va parlar sobre la competència comunicativa, treballant detalladament les competències que la componen:
- Competència lingüística/gramatical
- Competència sociolingüística
- Competència discursiva
- Competència estratègica
La darrera classe va tractar sobre la llengua oral formal i les seves característiques. De la qual vaig aprendre que la llengua oral, gran part d'aquesta es basa en tècnica per a poder-se expressar amb comoditat i amb correcció davant d'un públic.
Des d'aquesta assignatura, estem fent una lectura del llibre "Com parlar bé en públic" de Joana Rubio i Francesc Puigpelat, que ens ajudarà a completar i a enriquir aquests coneixements.
Etiquetes de comentaris:
Apunts classe,
COED,
Competència comunicativa,
Llenguatge i llengua
Subscriure's a:
Missatges (Atom)