Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris Llenguatge i llengua. Mostrar tots els missatges
Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris Llenguatge i llengua. Mostrar tots els missatges

divendres, 9 de novembre del 2012

Llengua Oral Formal

La llengua oral formal es troba entre el canal oral i el canal escrit. És la llengua apresa a l'escola, té tant característiques de la llengua oral com característiques de llengua escrita.

Trets característics de la llengua oral formal:

-Trets contextuals (espai/temps)

àCaràcter no universal i aprenentatge escolar: Varia segons el grup social.

àAcústica, efímera i produïda en temps real: Va lligada a una sèrie de sons, no és fixe i és elaborada al moment.

àContext compartit, amb una comunicació relativament unidireccional: L'emissor i el receptor comparteixen espai-temps que permet una interacció (visual, emocional, etc.)

-Trets textuals (text/discurs)

àFormal i generalment monologada: És col·loquial i normalment només intervé una persona, no hi ha una interacció verbal.

àInformativa, planificada i de tema sovint especialitzat (també podem trobar puntualment espontaneïtat)

àRepetitiva i amb una intervenció fonamental dels llenguatges no verbals: La informació es repeteix de manera variada, per així el públic acabi consolidant i adquirint el coneixement o idea que volem transmetre. El missatge el completem amb llenguatge no verbal, com és la gesticulació, el volum i la velocitat de veu, la mirada, etc.

-Trets lingüístics (llengua)

àPaper fonamental dels trets suprasegmentals

àOcurrència d'elements díctics, interrogacions, exclamacions, interjeccions, anacoluts, el·lipsis, canvis de direcció sintàctica, etc.

àCorrecció normativa i ús de la varietat estàndard: Convencions que regeixen una norma, i la varietat estàndard és aquella varietat més neutra.

dissabte, 3 de novembre del 2012

Llenguatge i llengua

Des de l'assignatura de Comunicació Oral, Escrita i Digital (COED) les primeres classes les vam dedicar a aprofundir sobre el tema del llenguatge.

Començant per l'activitat "Qui sóc jo?" que consistia a descriure'ns. Tot i que a primera vista sembla ser una activitat fàcil, costa trobar la manera de descriure's un mateix. Per a completar-ho, en una altra sessió de COED vam portar una fotografia nostra que tant sols amb ella ens descrigués, i explicar el perquè d'aquell autoretrat.

Les següents sessions van tractar sobre el llenguatge i la llengua. Treballant els elements que composen el llenguatge (Organització entorn, pensament, memòria i autoexpressió), el llenguatge com a facultat humana.

També es va parlar sobre la competència comunicativa, treballant detalladament les competències que la componen: 

  • Competència lingüística/gramatical
  • Competència sociolingüística
  • Competència discursiva
  • Competència estratègica

La darrera classe va tractar sobre la llengua oral formal i les seves característiques. De la qual vaig aprendre que la llengua oral, gran part d'aquesta es basa en tècnica per a poder-se expressar amb comoditat i amb correcció davant d'un públic.


Des d'aquesta assignatura, estem fent una lectura del llibre "Com parlar bé en públic" de Joana Rubio i Francesc Puigpelat, que ens ajudarà a completar i a enriquir aquests coneixements.