dijous, 27 de desembre del 2012

Conceptualització de la naturalesa de l'aprenentatge amb l'ordinador

LES QUATRE METÀFORES

1. Metàfora tutorial: L'ordinador com a tutor

- L'ordinador fa el paper de professor.
- A través de programes com les Clic, l'ordinador ensenya, avalua i corregeix.
- L'ordinador inicia l'activitat, l'alumne el resolt i seguidament l'ordinador el corregeix.
- Aquests programes són adaptables per als alumnes de forma individual, així doncs, es podrà fer "a mida" de l'alumne per millorar el seu procés d'aprenentatge.

2. Metàfora de la construcció: L'ordinador com a alumne

- L'alumne té el control de l'ordinador, dóna ordres a l'ordinador perquè aquest les realitzi.
- Concepte micromon: L'alumne construeix idees a partir de la seva exploració, és ell qui "ensenya" (ex: Logo)
- L'Scratch seria un programa que permet crear, jugar, dibuixar, etc. a partir d'un personatge, que els nens hauran de donar-li ordres perquè aquest les realitzi. Com per exemple donar-li unes coordenades concretes perquè dibuixi un quadrat.

3. Metàfora del laboratori: L'ordinador com a simulador

- Són programes que permeten l'aprenentatge semblant als micromons però d'una forma més reduïda, ja que són sistemes tancats, on l'usuari no pot afegir res de nou, només podrà fer allò que ja estigui programat per a fer. Per tant el grau de llibertat serà menor que en els programes Logo.
- Faciliten l'experimentació (creació d'hipòtesis i resultats a curt termini)
- El simulador no aprèn, en aquest cas els alumnes són els que en treuen conclusions a partir de l'experimentació.
- Un exemple seria el simulador del creixement d'una planta, on l'alumne té l'opció "aigua" i "llum", a partir de les combinacions, veurà resultats a la planta.

- Les simulacions fomenten la reflexió, però tenen el perill de simplificar en excés el sistema real.


http://gestioinformacioeducacio.blogspot.com.es/2012/12/conceptualitzacio-de-la-naturalesa-de_3920.html

4. Metàfora de la caixa d'eines: L'ordinador com a eina

- L'us de l'ordinador com a eina de treball és l'habitual en el nostre dia a dia.
- A través de l'ordinador es poden fer múltiples tasques, que ens complementen i ens ajuden a fer millor i més ràpid algunes tasques.
- Altres autors, com Jordi Vivancos, pensen que l'ordinador no només és com una eina. Sinó que també ens permet fer coses que sense els ordinadors, no seria possible.

Tasques que sense ordinadors no serien possibles:
à Trasllat en cotxe més ràpid (GPS)
à Tot i la distància, es poden veure diferents parts del món al moment (WebCams)
à Saber on estan determinades persones a l'instant  (Fourth Square)
à L'ordinador permet esborrar i canviar formats d'un document a l'instant (Word)
à Compartir un document (Scribd)
à Editar conjuntament un document (Google Drive)
à Vendre on-line (Ebay)

- Per tant, l'ordinador segons aquests autors no seria una eina, ja que una eina ens facilita tasques, mentre que els ordinadors ens permeten fer tasques exclusives i determinades, que sense aquests, no es podrien fer.

A continuació us adjunto una taula on hi ha exemples de programes segons les metàfores esmentades:

Exemples d'activitats:

Procés per a crear un scribd:

-Crear un document word.
-Guardar-lo.
-Accedir a la web Sribd i seleccionar arxiu per a convertir.
-Un cop convertit, introduir codi embed al bloc.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada